Kroatien 19-26/7 - 08

Tidigt på lördagen landade vi till ett varmt Kroatien - Split. Sen blev det busstransfer till Makarska Rivieran i ca 2½ tim (skulle egentligen bara tagit 1½, men det var Croatian Open som uppehöll trafiken), svettigt! Så det första vi gjorde när vi kom till hotellet var att lägga oss vid poolen och ta ett par dopp.

Utsikten från vårt hotellrum på sjunde våningen.

Andra dagen var det infomöte och sen bar det av till stranden med det underbara vattnet. Tyvärr är det bara stenstränder, så det var ganska jobbigt att gå. Men som alla andra turister så skaffade vi oss vars ett par badskor. På kvällen utforskade vi Makarska.

Tredje dagen låg vi bara vid poolen och njöt av värmen. Fast det var nästan för varmt... vi badade ungefär var 5:e minut. Jag var även lite aktiv och var med på vattengympan =) På kvällen fick vi svar på varför det hade varit så kanonvarmt på dagen = åskvärme. Det regnade och åskade senare på kvällen.

Fjärde dagen hade vi bestämt att vi skulle ge oss ut på en båttur till öarna Hvar (en av världens 10 vackraste öar) & Brac. Det var lite mulet och grått ute, men vi gav oss ändå ner mot hamnen och ut på turen. Men mitt ute på öppet hav började det blåsa och gunga som bara den i vår "lilla" fiskebåt. Det var lite läskigt och jag var helt hundra på att jag skulle behöva simma in till land igen... Men besättningen gjorde det bästa för att hålla oss resenärer på gott humör, så de spelade hög musik, bjöd på hemgjord dricka som skulle lugna magen och skojjade med oss. Det var en besättningsman som blev lite förtjust i mamma och den mongolida flickan som satt bredvid oss. Vi fick fördelar av det... han bjöd på dricka och frukt. Han var bosnier som bodde i Kroatien som pratade svenska ganska så bra. Det visade sig att han hade många vänner som bodde i Skåne, därför tyckte han det var kul att prata med oss, så han kunde visa sina kunskaper. Den mongolida flickan blev jättekär i honom så hon skulle massera honom och bryta arm med honom bara för att han skulle sitta kvar hos oss. Trots den hemska färden så hade vi ganska kul ändå. Det hände hela tiden något, till exempel kom det vågor in över båten så folk fick hoppa åt sidorna för att inte få sig en dusch.

När vi kom till ön Hvar så visade den sig inte från den sidan som den är känd för... det regnade nämnligen, trist! Men vi har varit på den iallafall, haha.

När vi började närma oss Brac så blev det lite finare väder. På Brac finns en känd sandstrand, Bol, som ändrar riktning på udden beroende på vilket väder det är. När vi var där lutade udden åt vänster... men kan då även luta åt höger eller vara helt rak. Lite häftigt!

Jag kastade i lite av min baguette i havet... så här såg det ut ett par sekunder senare.

Resan hem var mycket bättre, lugnare och finare väder.

Det stora höga var vårt hotell.

När vi kom hem var det nästan full storm i Makarska, så vi gick in och åt på en restaurang och skyndade oss sen hem. Den natten sov vi inte mycket... det drog in ett riktigt busväder med regn och storm.

Femte dagen höll vi oss inne, det var mulet och blåste fortfarande ganska mycket...  inte en människa ute vid poolen eller stranden, som annars varit packad med folk. Vi låg på hotellrummet och löste korsord... inte direkt det man vill göra på semestern, men jag är glad att jag hade en tidning med mig! På kvällen avtog stormen och vi kunde gå ut och äta, även titta lite bland marknadsstånden som fanns längs strandpromenaden.

Sjätte dagen var det fortfarande mulet och tradigt väder... så det fanns inte mycket att göra då heller. Det var inte kallt, så vi låg en liten stund vid poolen i hopp om att det skulle bli fint väder... men det kunde vi glömma. Så vi följde med Apollo till Split på en shoppingtur. Shopping och shopping... det fanns en massa saker, men inget som var något att ha. Men det var en väldigt fin stad, plus att det var kul att göra något annat än att ligga på hotellrummet.

Sjunde dagen såg det lite ljust ut, så mamma och jag gjorde oss redo för poolen. Vi hann sola i ca 3 timmar innan molen drog in igen. Det var precis att jag hann vara med på vattengympan. Sen kunde vi sola mellan regnskurarna... Vi kände oss som en gammal reklam för midsommar, in under parasollen, ut i solen, in under parasollen, ut i solen... men efter ett par sådana gånger så gav vi upp.

En av alla regnskurar...

Sista kvällen i Makarska

Sista dagen var det bara till att gå upp i ottan, packa och åka till flygplatsen. Retfullt nog såg det ut till att bli fint väder för de som stannade kvar i Kroatien. Vi hade verkligen otur med vädret, men det var härligt att vara borta ändå. Kroatien är jättefint och jag kan tänka mig att åka tillbaka!