Hållt igång

Ja, idag har jag inte suttit stilla mycket. Jag tänkte att jag skulle hålla mig igång, så lillen inte vill vara kvar i magen.

Vi har rensat lite i köksskåpen, städat och bakat majsbullar. Jag har dammsugit idag! Det har jag inte gjort på länge. Enligt barnmorskan var det inte så bra ställning för kroppen. Men nu är det ju ingen fara för förtidig förlossning. Så jag tänkte, det är värt ett försök...hehe.  


Majsbullarna blev goda och här är receptet för er som vill prova.

25 gr jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 tsk salt
4 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön (lite till garnering)
9-10 dl specialvetemjöl
1 ägg (till pensling)

1. Lös upp jästen i ljummet vatten med salt och olivolja. Rör i majsmjölet, solrosfröna och det mesta av vetemjölet.
2. Låt degen jäsa under duk i ca 40 minuter.
3. Dela degen i 2 delar, rulla till bullar som läggs på bakplåtspapper på en plåt, platta till dem litegrann. Sätt ugnen på 175 grader.
4. Låt jäsa ytterligare 30-40 minuter. Pensla med uppvispat ägg, strö på lite solrosfrön  och grädda i ca 35 minuter längst ner i ugnen.


Vi hoppade över solrosfröna. Men det gick likabra ändå :)


Kommentarer
Postat av: Strövarledaren

Grattis

2010-06-06 @ 19:13:31
URL: http://huvudveck.wordpress.com
Postat av: Anonym

Dammsugningen gjorde nog susen

Kram Farmor Monica

2010-06-08 @ 22:16:28
Postat av: Caroline

Grattis till bebisen!

Hoppas allt gick bra :-)



Kram/Caroline

2010-06-09 @ 22:15:48
URL: http://chokladnougat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0