Baktips

Idag har jag ett baktips att bjuda på!

Igår frostade vi av frysen, så nu är det dags att fylla på med nya saker. Tänkte att jag skulle baka lite olika matbullar och lägga i frysen. Nu när jag är hemma kan jag ju lika bra baka istället för att gå och köpa bullar och bröd.

Idag blev det bakat Tekakor som blev supergoda!
Här kommer receptet på dem.

5 dl mjölk
50 gram jäst
1,5 dl raps- majsolja eller smält smör
3 msk socker
16 dl vetemjöl
2 tsk salt


25 stycken

Lös jästen i den ljumma mjölken. Blanda ner allt utom saltet och rör någon minut. Tillsätt vetemjöl till en slät deg och knåda cirka 10 minuter med degblandare eller matberedare. Tillsätt salt och kör ytterligare fem minuter. Låt degen jäsa cirka 30 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 25 bitar. Rulla till bullar och platta eller kavla ut till kakor. Nagga med gaffel och sätt på bakplåtspapper eller smord plåt. Pudra över lite mjöl.

Låt nu tekakorna jäsa till dubbel storlek, cirka 60 minuter.

Baka av kakorna i 250 grader i 8-10 minuter.

Låt svalna något på galler innan servering.


Kommentarer
Postat av: Ditte

Vad härligt att du är aktiv! Jag tror tiden går fortare då. Ska be Bosse prova att baka dina tekakor.

Passa på att baka nu när du hinner......Laga gärna mat och frys in. Bebisen kommer troligen att hålla er fullt sysselsatta den första tiden.

Sommarkramar från Beijing.

2010-05-11 @ 15:12:08
URL: http://akker.blogg.se/
Postat av: Helena (fd Wahlgren från mf)

Nu har jag provat ditt recept! Blev hyfsat bra trots två mindre samarbetsvilliga barn ;) Ska pröva ditt recept på dumlemuffins också någon dag har jag tänkt :)

2010-05-11 @ 19:44:47
URL: http://familjenstahle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0