Ultraljudet idag

Det är väl bäst att jag ger er alla en uppdatering här om dagens ultraljud.
 
Vi kom till ultraljudet och hon gjorde mätningar på räkans lårben och mage. Men magen fick hon mäta ett par gånger, för räkan var inte samarbetsvillig och snurrade runt hela tiden. Räkan är fortfarande liten, men hon följer sin kurva. Så hon ligger på minus 20 nu. Om vi förstod barnmorskan rätt så väger hon ca 2400 nu. Alltså blir det ingen igångsättning för hennes skull eller att jag blir inlagd. Det känns skönt att hon har fortsatt att växa i sin takt. 
 
Den här barnmorskan hade en lite annorlunda syn på tillväxtkurvan. Att ligga minus 20-21 var helt normalt. Medans den förra tog det som lite mer riskfyllt eller vad man ska säga. Det vat ju därför vi var lite oroliga och nervösa igår. Tycker det är konstigt (men ganska vanligt) att två barnmorskor kan tolka det på så olika sätt. 
 
Vi blev lite förvånade över att det "bara" var en ultraljudsundersökning. De vi pratade med vid förra besöket sa att vi skulle göra en blodflödeskontroll efter ultraljudsundersökningen och sen prata med en läkare. Men det var inget vi hade bokad tid för, så det skulle inte göras. Jag blev besviken att vi inte fick träffa en läkare efter. För min barnmorska har skickat mig till spec läkare för att prata angående förlossningen (tidigare tal om kejsarsnitt) eftersom jag sprack så mycket sist. Men då kom vi fram till att vaginal förlossning var alternativet för mig. Men vi pratade lite om igångsättning för min skull, eftersom det gick så fort med Ludvig. Så att jag är på plats när det är dags. Men den läkaren ville inte ta något beslut innan ultraljudet idag, eftersom vi inte visste hur det skulle bli. Så nu var vi ju inställda på att få ett besked om det idag. Men nä, nu måste jag kontakta min barnmorska, för att sen kanske få ytterligare en ny tid till spec läkaren!
 
Nu vet jag inte riktigt vad jag vill. Jag vill inte göra kejsarsnitt, men jag vill inte spricka så mycket som sist. För att det gick så fort med Ludvig så hade det känts bra att veta när det sätter igång. Så inte även räkans hjärtljud går ner och behövs ta med sugklocka för att det går så fort. Jag vet att ingen förlossning är den andra lik. Men de säger ju att för andragångsföderskor går det fortare. Jag får väl ringa min barnmorska på måndag och höra vad hon säger!
 
Än så länge kan vi iallafall vara glada för att lilla räkan växer och mår bra :)

Kommentarer
Postat av: Caroline

Skönt att det gick bra, men himla onödigt av den ena bm att göra er oroliga. Alla säger verkligen olika. Kan ju lugna dig med att det inte är lika vanligt att spricka med barn nr 2 om man gjort det med ettan. Nu är det ju dessutom en mindre bebis + att de kommer veta på förlossningen att du sprack så sist så då har de mer koll. Fortare brukar det ju gå..men om man känner att det e "tryggast" med snitt kan man kanske kräva det? Hade du nån bedövning sist? eller du hann inte få nån?

Kram

2012-08-17 @ 20:28:39
URL: http://www.malincaroline.blogg.no
Postat av: Ditte

Håller tummarna för er. Verkligen!
Men väldigt trist att få olika besked av olika barnmorskor. Hoppas ni får prata med någon ni har förtroende för och att du/ni kan få vara på plats i god tid.
Kramar!

2012-08-20 @ 12:50:27
URL: http://akker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0