Mitt nya jobb

Jag har påbörjat min "resa" tillbaka till jobb. Igår var andra måndagen som jag jobbade.
Det blev ju bestämt i våras att jag ska jobba en dag i veckan fram tills december. Detta för att hänga med lite på det nya jobbet, eftersom förskolan öppnade i somras.
Förra måndagen var det ganska lugnt och nu igår var det planeringsdag. Så det har varit en lugn start för mig. Dock är det mycket som ska göras. Nya rutiner/regler ska skapas och för min del är det många nya barn, föräldrar och kollegor! Mycket namn...!
Men det känns ändå bra och spännande. Det känns ganska lagom att börja med en dag :) Och Patrik är nöjd med sin 3 dagars helg!

Jag har länge funderat på att läsa vidare/läsa till, så jag även har förskollärarutbildningen. Jag är utbildad låg/mellanstadielärare, men har inte jobbat som det. Och kan därmed inte söka någon legitimation. Jag hamnade på förskolan direkt efter examen och trivs så bra. Så jag har inte sett någon anledning till att byta jobb. Men nu med lärarlegitimationen innebär det andra saker. Jag har en fast anställning på min nya förskola, men nu arbetar jag inte som förskollärare (vilket jag var anställd som tidigare) utan som pedagog (ingen skillnad i praktiken). Så rent krasst kan jag bli bortskuffad av rätt utbildad personal. Jag tycker det är bra att vårt yrke får en högre status (förhoppningsvis). Men inte roligt när man själv hamnar i mellan ;) Därför vill jag säkra min och familjens framtid. Vilket innebär att läsa på högskolan igen, detta undertiden som jag även jobbar. För jag har inga planer på att jobba i skolan. Känns surt att ha en 3,5 årig utbildning som jag inte kan använda till fullo. Men jag måste ju trivas med det jag gör om dagarna.

Därför ska jag troligtvis söka in till förskollärarutbildningen på distans där man kan validera det med läst tidigare och där arbetslivserfarenhet tillgodoses. Är jag redo eller inte?! Kommer kännas konstigt, men söka kan man ju alltid!
Vad säger ni, mina läsare?


Kommentarer
Postat av: Martina

Do it!

2013-09-10 @ 21:16:48
Postat av: Therése

Klart du ska söka vidare om du känner att det är rätt :)

2013-09-11 @ 08:01:37
URL: http://mittlattareliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0