Vardag igen

Ja, nu är vardagen tillbaka igen "på riktigt".
Vilket betyder att dagarna bara fösvinner igen! Jag hinner inte med riktigt allt jag vill och har tänkt.
Men men, så är det.

Förra helgen åkte vi till Dalstorp för att vara med på släktträffen hos Monica & Sune. Men Sune blev dålig natten till lördag, så det var bara till att ringa och ställa in! Tråkigt att det inte blev något, vi hade sett fram emot detta. Men vi fick iallafall umgås med Sune & Monica och framförallt Ludvig var glad för det :)

Jag och barnen var en dag på mitt nya jobb och hämtade mina nycklar.
Vi passade på att leka lite på gården också.
Maja har börjat klättra...

Den helgen som var nu var en riktig loppishelg. På lördagen stod jag och sålde på barnloppisen i Folkets Park, sen åkte vi vidare till en stor loppis i Lomma och tittade lite. På söndagen var det jag som fyndade på barnloppisen :)

I tisdags var jag, barnen, Gisela och hennes barn i bokskogen. En mysig dag i skogen. Sist jag var här gick jag i skolan (högstadiet kanske!?)... Men nu kommer det inte dröja lika länge tills nästa gång ;)

Igår var mamma, jag och barnen på Malmö- och Tekniska museet.
Det som var mest intressant på Malmö museeum var fiskarna enligt Ludvig. Att gå inne i slottet var väl ok bara. Efter detta museeum tog vi en paus och fikade i Slottsträdgården.
Sen gick vi vidare till Tekniska museet. Det här var mer spännande och roligt tyckte Ludvig. Stora och gamla bilar, en ubåt och tåg. Sen ett stort lekrum (som vi hade helt för oss själva!!) Det var evigheter sen jag var på dessa museeum, så det var roligt även för mig att se igen. Tekniska museet kommer vi åka tillbaka till :)

Nu har Maja vaknat. Ska ge hennes mellis och sen se om jag hinner packa lite till innan jag ska hämta Ludvig på förskolan kl 15. Ikväll packar vi bilen och rullar mot Varberg :)

Bröllopshelg 8-11/8

Torsdagen den 8/8 flög jag och mamma till Sundsvall. Först tog vi taxi till Danmark för att flyga från Kastrup, för att sen mellanlanda på Arlanda och sen vidare till Sundsvall. Planet vi skulle åka med från Arlanda var ett litet legoplan. Det kändes så iallafall ;) En smal gång med två säte på ena sidan och ett säte på andra sidan och lågt till tak. Ett litet propellerplan som jag aldrig trodde skulle landa säkert igen.
Jag är inte rädd för att flyga, men det här var på gränsen. Men som tur var gick allt bra!
Anders (kusin), Kattis och Viktor hämtade oss på flygplatsen och körde oss till Kenneth (morbror), Charlotte (kusin) och barnen.
Där satt vi och pratade i lugnet hela eftermiddagen och sen på kvällen kom Anne (moster) också. Vi åkte alla till en lokal pizzeria och åt kvällsmat (bara sådär en 10 pers i lilla Söråker).

På fredagen åkte jag, mamma och Charlotte in till Sundsvall för att titta lite i affärer, luncha och fika. Vi hämtade även brudklänningen hos sömerskan!

Synd bara att det regnade, så vi mest gick inne. Fick med andra ord inte sett så mycket av Sundsvall.
Men det var skoj att komma iväg lite och väldigt mysigt att umgås med Charlotte (bor i USA).
På kvällen bjöd Anders och Kattis på middag, räkfrossa och tacobuffé. Trevligt och generöst.
(Bild kommer kanske senare, insåg precis att de bilderna är på mammas kamera)

På lördagen var det då dags för bröllopet och det regnade :/
Men strax innan vigseln så klarande det upp och sen sken solen, sån tur!
Vi blev hämtade med minibuss från Herrgården där vi bodde till kapellet. Men eftersom vi var i god tid så tyckte Kenneth att vi skulle svänga inom brudens mammas hus och det gjorde vi. Där står Anders i fracköverdel och kallingar och utbrister glatt (men lite nervöst) -Mina byxor sprack! Jo där satt Kattis mamma vid symaskinen och sydde så fort hon kunde. Detta var 30 min innan vigseln!!
Men han kom iväg i tid och brallorna höll ett par timmar till iallafall ;)
Brudparet var så fina och lyckliga!! Anders grät så fort han kom in i kapellet och då brast det nog för de flesta.
Efter vigseln så överraskades vi gäster med att Victor blev döpt!
Nygifta :)
En rolig och trevlig fest bjöds det på sen :)

På söndagen avslutades det hela med en brunch.
Tack för en trevlig och rolig helg Anders & Kattis! Roligt att få närvara vid er dag.

På eftermiddagen körde Kattis pappa in oss till Sundsvall där vi skulle ta tåget hem. Vi var på plats redan vid 14 tiden och tåget skulle gå 16.20. Vi gick ett par rundor inne på Pressbyrån och fördrev lite tid. Klockan började närma sig 15.30 och då dök det upp på skärmen att tåget till Stockholm som skulle gå 16, var 2 timmar sent (som senare blev inställt). Men inget med vårt än. Vi gick ut på perrongen i tid, men inget tåg kom. Vid 16.30 kom det ut en kille med megafon och sa att tåget vi skulle åka med var tvunget att ta en omväg på ca 2 timmar pga tågstopp. De som hade plats fick behålla dem (vi hade) resten fick följa med i den mån det gick (de som skulle åkt med tåget kl 16). Efter någon timme på tåget fick vi reda på att ett tåg satt fast i en vattenfylld tunnel i Söderhamn. Så inga tåg kunde passera åt någon riktning. Så istället för att åka Sundsvall-Gävle, fick tåget ta en tur upp om Ånge, Bollnäs och sen ner till Gävle. Sen gick det "som vanligt" mellan Gävle och Stockholm. Men denna försening gjorde att vi missade nattåget mot Malmö! Vi skulle haft 45 min på centralen i Stockholm, men nu var vi ca 2 timmar sena. Kl 23 kom vi till Stockholm och då gick det inga mer tåg hemåt. Jaha vad händer nu då?! Men vi blev ombedda att  gå till kundtjänst. Där var det inget snack om att vi inte skulle få nya biljetter hem eller få ett rum på närmsta hotell. Så det var skönt!! Även om rummet var det minsta jag sett och utan fönster, och fick dela en 120 säng med mamma, så fick vi ett rum iallafall!
Vi skulle varit hemma i Malmö 6.45 på måndag morgon, men istället fick vi nya biljetter till 10.20 (första klass och 3 rätters lunch). Jag skulle "avlöst" Patrik i dörren så han kunde gå till jobbet, men det blev inget med det. Patrik fick lämna Ludvig på förskolan (hans första dag efter semestern) och jobba hemma med Maja. Sen kom de alla och hämtade oss på Malmö C vid kl 15. SJ skötte förseningen och ersättningen bra, dagen efter. Visst blev vi glada att vi fick mat på måndagen. Men vi hade behövt den sååå mycket mer på söndagen. Maten tog ju slut på tåget och vi hade räknat med att köpa kvällsmat där. Jag fick tag i vars en macka till mig och mamma. Visst de kan inte göra något på vägen, men i Gävle kunde de ju lastat på eftersom de visste situationen.
Jag som bara ville hem till mina små älsklingar fick vänta ytterligare flera timmar!!

Hela resan utan barn gick bra, även om jag tänkte på dem hela tiden och saknade dem jättemycket! Speciellt saknade jag dem på morgonen och kvällen, inget mys och gosiga pussar. Men det hade inte funkat att vara hela familjen och med tanke på omständigheterna hem, så var det bara bra att de var hemma. Synd bara att Patrik missade det hela.

Inte säkert alla läst hit, men kul att DU gjorde det ;)

Semester "på riktigt"

Under Patriks första semestervecka var vi hos svärföräldrarna i Dalstorp. Då var det semester på riktigt. Det var så skönt att bara vara, inget hemmafix och vi fick maten serverad :) Tack så mycket för det Monica och Sune. (Ni behövde väl vila upp er sen, efter en vecka med oss, hehe?!)
Patrik och jag kunde även åka iväg på små ärende för oss själva eller med Maja.
Ludvig fick egentid med farmor och farfar.
Ludvig åt en massa bär och grönsaker från trädgården.
Vi tvättade bilen utvändigt och invändigt.
Vi njöt i deras trädgård.
Vi spelade en massa kort.
Vi badade i sjön.
Premiärdopp för Maja :)
Jag passade (som ni sett i tidigare inlägg) på att åka till frissan.
Patrik (och Ludvig) tog bort buskar i trädgården.
Vi kom iväg på lite shopping (Lager157 och Nelly.com outlet).
Vi var i Borås Djurpark.

Innan vi åkte till Dalstorp tog Maja sina första stapplande steg.
Nu går hon ca 10-15 steg i rad tills hon blir störd av något (en kant eller en leksak). Hon har även provat att gå ute på gräs. Hälften av gångerna går hon och andra hälften kryper hon. Hon blir mer och mer säker på att gå, så duktig min lilla flicka :) Om en vecka blir hon 11 månader.
Ludvig gick när han var 10½ mån. Så de är ganska lika!

Dagarna här hemma har gått så fort, så fort...
Vi har varit några dagar på stranden.
Tyvärr har jag åkt på halsfluss! I söndags var jag på vårdcentralen och fick penicillin. Så början på denna veckan har jag hållt mig så mycket som möjligt inne. Nu känner jag mig mycket bättre och jag behöver inte ta sats för att svälja längre! Skönt att penicillinet hjälpte direkt. Speciellt nu denna veckan, för imorgon flyger jag och mamma till Sundsvall. Min kusin Anders ska gift sig med sin Kattis.
Det ska bli spännande att komma till en ny stad och roligt att få närvara på deras bröllop. Meeeen... Hur ska jag klara mig 4 dagar utan mina små (och den stora) älsklingar!? Jag har aldrig sovit borta från Maja. Och det är fåtal gånger jag sovit borta från Ludvig, kanske max 3 ggr. Jag vet att de är med sin pappa och det oroar jag mig inte för. Det kommer säkert gå hur bra som helst. Men jag ska vara utan barn i 4 hela dagar. Det kommer vara "skönt" på sätt och vis, och ja man behöver det ibland också. Men just nu känns det lite tungt, hehe (fjantiga mamman). Men att säga godnatt till dem ikväll och sen inte se dem förrens på måndag morgon, det är länge.

Nu måste jag packa och fixa det sista. Klockan ringer vid 05 imorgon...