Warszawa 21-25/5

I onsdags eftermiddag begav jag mig från jobb till Malmö för att träffa Patrik och åka till Sturup. Flygningen ner till Warszawa gick bra, men vi möttes av en massa regn! Inte det man vill se när man landar i ett annat land, men men. Vi tänkte att vi skulle ta bussen in till centrum för att sedan hitta till vårt hostel därifrån, men det var inte det lättaste att veta åt vilket håll bussen skulle gå och den hållplatsen vi hade fått reda på att vi skulle åka till fanns inte med på kartan... hmm, vad gör man nu. Jo, vi chansade efter att ha förstått att det iallafall var bussen in  mot Warszawa centrum. Men allt gick bra och vi hittade vårt "fina" hostel. Det rum vi blev tilldelade vägrade jag att acceptera då det var en jätteglasdörr ut till en gemensam balkong UTAN gardiner! Jag hade inte kunna sova på fyra nätter och veta att kanske någon tittar på en, så vi gick ner och sa att vi ville byta rum. Sagt och gjort så fick vi ett rum med gardiner och jag kunde pusta ut. Senare på kvällen var vi ute och åt och vad låg på min pizza om inte ett hårstrå... Patrik sa till och jag fick en ny pizza. Alltså inte den bästa start på semestern... men tack och lov slutade den bra ändå!

Patrik och jag på Sturup.

I torsdags bestämde vi oss för att utforska Warszawa gåendes med en karta i handen. Vi var bland annat nere i gamla stan, tittade på FN:s projekt med målade isbjörnar (varje land i FN hade en isbjörn representerad, målad av en konstnär från landet). Sen hamnade vi mitt i en öppen gudstjänst med en känd person, dock vet vi inte vem det var. Men med all publicitet, tv och folkmassa så trodde vi det var Påven eller någon ärkebiskop. Vi förssökte ta reda på vem det var på hostlet, men utan resultat. När vi vandrade omkring på Warszawas gator upptäckte vi att allt var stängt och jag menar allt... mataffärer, kiosker, varuhus med mera. Det enda som var öppet var restauranger och tur var väl det så vi kunde äta under dagen. Det visade sig senare att det var den största katolska högtiden som vi hade prickat in. Det var kul att få sett mycket av staden, men mycket tråkigt att inte kunna gå in i några affärer. Vi avslutade dagen med att dricka öl och se Horton på rummet. Men vi lyckades även att se delfinal 2 av ESC på Patriks dator.

Floden Wisla och Patrik.

Den gamla staden.

Sveriges isbjörn.                                                                           Norge                Kina                Danmark

Gudstjänsten och den mystiska personen...

Warszawa

Slappekväll med Horton.

I fredags kände vi hur det kliade i shoppingfingrarna och begav oss iväg för att undersöka shoppingutbudet, vilket visade sig vara ganska så bra! Vi gick även ett par mil... haha, nä men nästan. Vi gick i ca 40 minuter för att hitta Europas största shoppingcentra. Även om det var en jobbig promenad så var det helt klart värt det. Både Patrik och jag hittade en hel del fina kläder och skor! Vi hittade även till Pawiak, ett fängelse där judiska politiska fångar satt under andra världskriget. Det var ingen kul känsla att vara där, så det blev ett snabbt besök och sen ut i det fria igen.

Pawiak

Europas största shoppingcentra.

I lördags var vi på Europas största utomhusmarknad - Ryska marknaden. Eller som jag döpte den... en polsk marknad med kinesiska försäljare. Vi var även på det gamla slottet och i en stor park - Lazienkowski. Kvällen spenderade vi framför en polsk kanal och såg ESC... vilken flopp. Så dålig var verkligen inte Charlotte Perrelli eller hennes låt.

Det gamla slottet.

Park Lazienkowski.

I söndags åkte vi först buss, sen flyg, sen buss, sen tåg, sen buss och sen var vi hemma i Kristianstad... och detta tog typ hela dagen! Vi var ganska så slut efter semesterns alla steg... Jag har ju en stegräknare på min mobil och vi räknade ut att vi hade gått ca 80 000 steg på fyra dagar. Patrik ansåg att vi hade haft ett träningsläger och ingen semester, haha.

Vi hade ett par mysiga dagar tillsammans och tack Patrik för flygbiljetterna =)

Polen here we come...

Jag fick flygbiljetter i Alla hjärtansdag present av Patrik, så imorgon åker vi på en minisemester till Warszawa. Vi kommer hem igen på söndag. Det ska bli skönt med en liten semester och bara hitta på mysiga och roliga saker tillsammans.

Bloggar väl om resan när jag kommer hem...

Ha en bra vecka och helg!

Äntligen!

Ja, äntligen har jag och Patrik hittat en lägenhet i Malmö!

Idag skrev vi under ett kontrakt för en trea på 83 kvm på Kronprinsen. Vi flyttar senast den 1/8, så nu vet ni alla vad som sker under era semestrar, haha. Nä kanske inte... men lite hjälp lär vi behöva iallafall.

I det här huset ska vi bo på sjunde våningen.

Det ska bli så skönt att slippa pendla så långt. Två timmars enkel resa från dörr till dörr blir nu kanske 50 minuter. Jag har i princip haft en halvtidstjänst i pendling utöver mina 100% på jobb. Tänk vad mycket annat jag kan hitta på istället nu! Ha lite fritid till exempel =)

Kram på er!

Dragonkings

Igår var jag och Angelica (min arbetskollega) i Folkets Park, Malmö och såg på när vår kollega Lollo upptädde med sin dragking grupp - Dragonkings. Det var riktigt roligt att se Lollo som man, hehe! Hon gick in i en helt annan roll än vad vi är vana vid att se henne i.

Det var en speciell dag för homosexuella igår. Idaho - Den internationella dagen mot homofobi. Det var många talare och underhållare som medverkade under kvällen. Det fanns många intressanta åsikter och synpunkter, men jag måste medge att Dragonkings var helt klart bäst med deras Boyband uppträdande.

Lollo

Efter Dragonkings uppträdande hade de sin dragking-workshop, där man kunde bli sminkad med skägg eller liknande. Angelica var modig och lät Lollo göra henne till man. Jag höll mig till att vara fotograf, hehe.

Angelica alias Angie

Men efter ca 10 minuter så tyckte Angelica att det kliade och vips så tvättade hon bort sin manlighet.

Får passa på att gör lite reklam för Dragonkings hemsida, om dragking är något som intresserar någon av er läsare : http://www.dragonkings.se/

Gott och blandat

Vad har hänt sen sist?! Ja det är en hel del, så det får bli lite bilder som berättar idag.

Patrik har provat sushi för första gången... dock utan lyckat resultat.

Mamma var på besök och det blev en runda till Glassbåten i Åhus och årets första grillning.

Patrik och jag har varit och spelat äventyrsgolf.

Det har varit kalas hemma hos kusin Lisa som fyllde 19 år.

(halvskugga)
Temperaturen har varit underbar denna veckan!

Jag har målat en kruka till balkongen.

Vi har grillat och haft en mysig dag i solen!

Balkongen har blivit sommarfin!

Det var väl allt för denna gång!
Soliga kramar på er!

Valborg på Kåren!

Gårdagen "firades" på Kåren (Kristianstad Studentkår) tillsammans med bland annat Patrik, Ingemar och Tessan. Det var ett kärt återseende att se Kåren, men tyvärr var det knappt något folk som man kände igen. Förrutom andra gamla rävar som också var på besök. Det är bara till att konstatera att det är ett generationsbyte på Kåren och Högskolan. Med andra ord märks det att man inte är student längre. Men vi som kände varandra hade iallafall en trevlig kväll tillsammans!

Hoppas ni andra hade en trevlig Valborg!

Just det... måste ju berätta att jag fick ett infall i fredags och gick till frisören. Så nu är det lååånga håret borta. Det var inte det mest praktiska med långt hår när man jobbar med småbarn. Det försvann säkert 25 cm hår... Jag gjorde även ljusa slingor, så håret ser lite mer solblekt ut. Jag är nöjd med resultatet och det är så skönt!

Märkte att färgningen inte syns så bra på bilden... men så här ser jag ut nu iallafall.

En solig dag i Köpenhamn

Lördagen den 26/4 bestämde Patrik, mamma och jag oss för att åka till Köpenhamn. Det blev en runda på Ströget och lunch i solen på Kultorvet. Sen blev det en snabb tur till Field´s och Bilka. Det var en härlig dag med mycket sol och lite shopping (eller ja, vissa handlade mer än andra... inte jag denna gång, haha)!

Bjuder på lite bilder från trippen...

Det händer bara i Stångby!

Ja, en tisdagmorgon möter jag en man som är ute och går med sin lilla ponnyhäst. Det såg så sött ut! Ville smygta ett kort men vågade inte, haha. Men jag tänkte...ja sånt här händer bara när man vistas på "landet" om dagarna.

När jag sen kommer till jobb utbrister Lollo, "Jag red på häst till jobb". Då hade hon och den här mannen hittat ponnyhästen någonstans på vägen. Mannen hade följt med till jobb för att ringa och höra vems hästen var och när jag mötte han och hästen var de alltså på väg till hästens ägare.

Då var det inte så speciellt som jag hade tänkt mig... men lite kul iallafall.