Det blir aldrig som man tänkt sig...

Att saker aldrig blir som man har tänkt sig är en sak som är säker!

Patrik och jag har haft bokat in en weekend (29/2-2/3) i Stockholm med Sound of music, mys och firande av vår ett års dag (4/3) sen december. I torsdags kände Patrik sig dålig... senare på natten spydde han. Det här var ju verkligen inte kul tyckte jag (speciellt inte med kräkfobi). Men jag hoppades på att det bara skulle vara något han hade fått i sig och var bättre till fredag eftermiddag. Jag åker iväg med min packning på fredag morgon ovetande om jag skulle få åka själv till Stockholm eller om Patrik var okej. Klockan 07 ringer Patrik och säger att han har spytt igen. Fan tänker jag och blir ledsen! Jaha, vad gör man nu... jo jag ringde och väckte min kära mamma, som lätt yrvaken inte förstod varför jag bad henne följa med till Stockholm. Men efter några samtal och ett par timmar senare mötte jag upp mamma i Hässleholm, där resan till Stockholm började.

Eftersom Patrik och jag hade ungdomsbiljetter så var vi rädda att vi skulle bli avkastade eller få betala en svindyr extra avgift på tåget, men när väl konduktören kom så sa han att det var lugnt. Då kunde vi äntligen slappna av efter en något annorlunda fredag...

 Mamma på tåget till Stockholm.         Jag på tåget till Stockholm.


På Stockholm C blev vi hämtade av kusin Anders. Vi fick en liten rundtur till ställen vi inte varit vid... till exempel Globen och Hammarby Sjöstad, där min kusin Marcus bor. Sen åkte vi till Scandic Anglais på Stureplan och checkade in oss på rum 531. Tanken var egentligen attt vi skulle bo i min mosters hus i Knivsta, men eftersom Anders flickvän Karin jobbar på ett Scandic hotell så kom hon på det trevliga förslaget att boka in oss på hotell med hennes billiga pris. Mamma och jag bodde två nätter på Scandics finaste hotell för 500 kr för 2 nätter. Verkligen inte helt fel! Tack så mycket Karin! Även Anders och Karin lyxade till det och bodde fredag natt som våra grannar.

            
Globen                                 Scandic Anglais                Utsikten från hotellrummet


Fredag kväll var mamma, jag och Anders och åt sushi. Mammas första gång... det var en upplevelse. Jag och Anders skrattade en hel del, haha. Jag fick även övat lite på de få kinesiska saker jag kan säga. De på restaurangen såg nämligen att jag hade min Swedish School Beijing tröja på mig. Det var väldigt kul och jag måste medge att jag är rätt sugen på att lära mig mer kinesiska!

  Mamma äter sushi.     Anders & Mamma   Jag


Lördag morgon började med en jäääätte frukost buffé tillsammans med mamma, Karin och Anders. Vid bordet bredvid oss satt bonden Karl-Petter och hans flickvän och åt frukost (det gjorde han även på söndagen). Senare kom även Ann Wilson som sitter i juryn på Let´s Dance. Hehe, alltid trevligt när man ser lite "kändisar".

Efter frukosten gav jag och mamma oss iväg mot Hötorget och stan för lite shopping. Men vi kom inte så långt för tiden rann iväg och det var redan dags att träffa Anders, Karin och Marcus för en fika på PUB. Var dock ganska mätt sen frukosten och därför blev det bara en liten kladdkaka och cola. Efter nån timmes trevligt sällskap så fortsatte jag och mamma shoppingen. Vi gick hela vägen ner till gamla stan. Tyvärr regnade det en massa och mammas shoppinghumör försvann ganska så snabbt. Men med en sopsäck över benen och ett paraply i handen körde jag runt med henne i rullstolen genom alla gatorna. Hehe, det måste sett rätt roligt ut! Men vid 17 tiden gav jag med upp och börjde frysa en hel del. VI ringde efter Anders som hämtade oss och körde oss till Scandic Malmen där vi fyra (Anders, Karin, mamma och jag) hade bestämt träff för middag. 

 Anders, Jag, Marcus & Karin på PUB.


Vid 19.30 var det äntligen dags för oss att se Sound of music på Göta Lejon. Det var Pernilla Wahlgren och Tommy Nilsson som spelade Maria och Kapten Von Trapp. Gert Fylking var deras butler... hehe! Bland barnen var Pernillas dotter Bianca med... det var kul att se henne. Hon är en exakt kopia av sin mamma, fast en mörk sådan. Jag älskar filmen och var så glad att få se musikalen "live". Pernilla och barnen var jätteduktiga!

I söndags hände inte så mycket. Mamma och jag åt en lång och god frukost, packade och checkade ut. Sen spenderade vi nån timme på stan innan vi skulle ta tåget tillbaka till Malmö. Även om det gick bra med biljetten på vägen upp så var vi precis lika orolig för biljetten på hemresan. Men även här var det inga problem, konduktören sa.... det är bara småsaker, vem bryr sig om det! Skönt! Så vi kom lyckligt hem igen!

                 
Hötorget                      Sergles torg              Tre Kronor              Gamla Stan

           
Dekoration                Spy Bar                       Slottet



Väldigt tråkigt att Patrik missade allt detta och att vi inte fick firat vår ett års dag som vi hade planerat. Men mamma var tacksam och glad för att hon hade fått följa med i hans ställe.

Kram på er alla!

Kommentarer
Postat av: Carro

Hejsan Anna! :-D Känner du igen mej? hehe :-D Hur mår du nuförtiden? :-)

2008-03-04 @ 20:09:48
URL: http://estrellita.blogg.se
Postat av: Ditte

Vad bra att det ordnade sig med boendet i Stockholm och att du var nöjd med resan trots att Patrik inte var med. Men som sagt; det är bara att gilla läget. Förstår att lilla mamma var glad över att kunna få pka med.
Kram

2008-03-07 @ 10:25:28
Postat av: lisa

nej vilken otur, men det ser väldigt kul ut!
vill också till stockholm och hälsa på kusinerna :)

2008-03-08 @ 14:08:00
URL: http://liix.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0