Släktträff och semester på Öland

I torsdags packade vi bilen tillsammans med mormor och åkte till Öland.
Vi var framme på eftermiddagen och checkade in oss i stugan på Saxnäs camping.
Bron över till Öland och sen från andra sidan.

Måltider ute, mums :)

På kvällen blev vi bjudna på middag hemma hos min moster (Åkerblom) med familjer.

På fredagen var det kanonväder, så då solade och badade vi på stranden vid campingen. Min kusin med familj kom också dit :) Vi fick se när han Kitesurfade, det var häftigt!
Strandhäng :) Vattnet var badkarsvarmt!!

Anders Kitesurfar.

På kvällen började släktträffen. Då hade nästa moster (Åkerman) med familj kommit också. Vi åt smörgåstårta och började pokerturneringen. Vi var 6 st som gick vidare, däribland jag, mamma och Patrik ;)
Syskonen Frieberg leker.

På lördagen skulle vi inte träffas förrens på eftermiddagen. Då några kör en golftävling på förmiddagen. Så vi åkte in till Kalmar för att titta på marknaden. Men det var inte så mycket att se. Varmt var det, så vi åkte hem till stugan igen.

Vid 15.30 tiden var vi tillbaka hos fam Åkerblom, för släktkampen. Vi lekte lekar, åt gott grillat, spelade kubb och avslutade pokern. (Jag, Kattis och Kenneth låg bäst till när vi började "omgång" två).
Alla släktingar som deltog i år, utom Anne, Charlotte och Anders.
De små nästkusinernas lek, så söta!
Lek och bus.

Släktkampen, de vuxna leker för fullt ;)

Lekarna vann Kattis, Charlotte och Anders Åkerman. Golfen vann Anders Åkerblom. Pokern vann Kenneth.

Ett stort tack till familjerna Åkerblom och familjen Clark! Både för mat, trevligt sällskap, lekkamrater till barnen och barnvakt från Hannas sida. Roligt att träffa er igen!

Nu ikväll kom vi hem igen. Barnen var trötta på vägen hem. Maja sov två timmar och Ludvig en timme. Båda barnen har varit så duktiga och pigga på kvällarna. Så de har varit uppe när vi var borta. 22.30 och 23 gick dem och la sig fredag och lördag. Men de sov inte mycket längre på morgonen. Därav tröttheten. Maja hon har somnat nu, men att Ludvig sov satte "spår". Jag ligger här i hans säng bredvid och försöker få honom att somna... Får se vem som somnar först ;)

Lata dagar på stranden

Ja, ett par lata och härliga dagar på stranden har vi haft! Det är såå skönt och mysigt med semester! Vilket underbart väder vi har just nu med :)

Vi har varit i Klagshamn.

Vi har varit i Skanör.
När vi var i Skanör passade vi på att hälsa på min farmor och farfar som bor där.

Vi har varit i Kämpinge.

Ludvig och Maja trivs på stranden :)

Kiviks marknad

Onsdagen den 16/7 åkte vi till Kivik för att gå på marknad. Det är Sveriges största marknad, så många försäljare och mycket folk.
Maja åkte en karusell.

Patrik lyckades ta upp dessa med en klo, åt Ludvig :)

Ludvig har kommit på att han har egna pengar i spargrisen, som man kan ha med sig och handla med. Han skulle ha något på marknaden och det han köpte var ett minigolfset med tre klubbor och bollar.

Jag köpte två par mysiga, tunna långbyxor. En klocka, som man kan byta remmar och ur på. Patrik köpte en massa strumpor. Vi köpte även en låda blommor av holländaren som står och säljer blommor billigt! Kul med lite nya blommor :)
300 kr för alla dessa!

Österlen är fint! Så här ser det ut bakom marknadsområdet.

När vi ändå var i Kivik, så blev det ett besök på Kiviks Musteri. Det blev lite smått och gott därifrån :)

Semester i Varberg

Fredagen den 11/7, gick Patrik på semester och då åkte vi till Varberg. Vi åkte till Patriks bror och hans sambo. Dit hade också Sune, Monica och Ludvig åkt. Äntligen fick vi se, krama och pussa på vår älskade Ludde igen :)
Han var glad och se oss! Maja blev han också glad över att se och hon honom!
Lek, bus och kramar :)

Vi åt middag hos Fredrik och Ulrika. Senare på kvällen åkte vi vidare till fam Harborn.

På lördagen var vi på stranden och hade en härlig dag.

På söndagen regnade det, så då åkte vi till Lekstugan och busade.

På måndagen var vi på Spökitetslekplatsen. Åt lunch på restaurang och gick en runda på stan.

På tisdagen åkte Emma och jag iväg på morgonyoga nere vid stranden. Sen åt vi frukost där nere. Jättemysigt :)
När vi kom hem fick barnen leka med fingerfärg och sen bada i fam Harborns nya pool.
Tisdag eftermiddag åkte vi hemåt igen. Tack för den här gången kära vänner :)

Mor och dotter vecka

Eftersom Ludvig var i Dalstorp en vecka och Patrik jobbade. Så var det bara jag och Maja här hemma under dagarna.
Vi träffade mormor en del, uträttade lite ärende, var på stranden. Vi var på GeKås, Ullared en dag.
Matpaus
Maja har blivit jätteduktig på pussel, detta 16 bitars lägger hon utan problem!!
Målar med mormor.

På äventyr med mamma.
Fika med mormor i Västra Hamnen.

Lek på stranden i Klagshamn.

Åker bil i Ullared.

Maja fick ett nytt pussel med 20 bitars, att öva på.

Det kändes konstigt att bara ha ett barn igen. Men det var nyttigt för dem båda. Maja har ju aldrig haft den egentiden med full fokus. Det var mysigt, även om vi saknade Ludvig jättemycket!!

Semester i Dalstorp

Min första semesterdag (fre 4/7) åkte vi till svärisarna i Dalstorp. Vi (jag) njöt av att ha semester. Vi tog det lugnt och hängde i trädgården mest.
Gott med lunch ute.
Killarna tvättar bilen :)

På lördag kväll körde Sune oss till Ulricehamn, där vi skulle se Diggiloo. Min 30 års present från Sune och Monica. Det var roligt och en mysig kväll tillsammans med Patrik.
Vid sjön i Ulricehamn.

På söndagen åkte vi till Borås Djurpark allihopa. En mysig (och varm) dag! När vi var klara i parken så åkte Ludvig med farmor och farfar hem. Och vi andra styrde bilen hemåt. Ludvig skulle ha semester i Dalstorp och egentid med farmor och farfar i en vecka.

Ludvig hade en mysig och härlig vecka hos farmor och farfar.

Semestertider

Nu har jag haft semester i ca 2 veckor och har lika många kvar. Såå skönt att ha semester och umgås med familjen. Patrik har bara haft en vecka, men shit vad tiden går fort! Vi har lyckats "välja" rätt veckor vädermässigt :) Denna helg/veckan solar och badar vi mest :) Både bloggen och hemmet kommer på efterkälken. Men det betyder att vi har roligare/bättre saker för oss ;)

Jag tänkte jag skulle börja blogga lite om vad vi har hittat på än så länge. Så det kommer kanske ett par inlägg ikväll, imorgon eller en annan dag, haha ;)

Hoppas ni därute har en bra sommar?!

Även om jag har sommarlov...

...så glädjs jag åt att börja om på nytt i skolan till hösten!
I fredags fick jag antagningsbeskedet!!
Jag kom in på den förkortade förskollärarutbildningen. Sååå jäkla glad!! Och lättad!!

Jag har nu läst 6 månader på Högskolan. På en vanlig förskollärarutbildning för dem som jobbar inom verksamheten. Den är på 3,5 år. Nu ska jag plugga på en förskollärarutbildning för dem som redan har en lärarexamen. Vilket jag har! Jag har redan läst 3,5 år på Högskola.

Den utbildning jag nu ska gå är på 60 hp, dvs 1 år. Även om jag har läst 6 månader redan (kanske kan användas till hösten?!), så sparar jag 2 år på detta!

Ska bli skönt att få en examen sommaren 2015 istället för sommaren 2017 :)

*klappar mig själv lite på axeln* för att jag kom in :)

Jag har trånat...

...efter en barnvagnsdyna från Elodie Details. Jag har tyckt den varit så fin och söt! De försvinner direkt på loppissidor och blocket. Och just nu känner jag att jag inte vill köpa en till fullpris (ca 400kr). Men i torsdags kom det ut en på Facebook och minuterna efter såg jag det. Så jag skrev snabbt att jag var intresserad av att köpa den!
Så i fredags tog jag och Maja tåget till Lund och mötte upp tjejen som sålde dynan.
Så glad och nöjd :) Nu sitter den nytvättad i Majas Emmaljunga vagn!