Warszawa 21-25/5

I onsdags eftermiddag begav jag mig från jobb till Malmö för att träffa Patrik och åka till Sturup. Flygningen ner till Warszawa gick bra, men vi möttes av en massa regn! Inte det man vill se när man landar i ett annat land, men men. Vi tänkte att vi skulle ta bussen in till centrum för att sedan hitta till vårt hostel därifrån, men det var inte det lättaste att veta åt vilket håll bussen skulle gå och den hållplatsen vi hade fått reda på att vi skulle åka till fanns inte med på kartan... hmm, vad gör man nu. Jo, vi chansade efter att ha förstått att det iallafall var bussen in  mot Warszawa centrum. Men allt gick bra och vi hittade vårt "fina" hostel. Det rum vi blev tilldelade vägrade jag att acceptera då det var en jätteglasdörr ut till en gemensam balkong UTAN gardiner! Jag hade inte kunna sova på fyra nätter och veta att kanske någon tittar på en, så vi gick ner och sa att vi ville byta rum. Sagt och gjort så fick vi ett rum med gardiner och jag kunde pusta ut. Senare på kvällen var vi ute och åt och vad låg på min pizza om inte ett hårstrå... Patrik sa till och jag fick en ny pizza. Alltså inte den bästa start på semestern... men tack och lov slutade den bra ändå!

 Patrik och jag på Sturup.


I torsdags bestämde vi oss för att utforska Warszawa gåendes med en karta i handen. Vi var bland annat nere i gamla stan, tittade på FN:s projekt med målade isbjörnar (varje land i FN hade en isbjörn representerad, målad av en konstnär från landet). Sen hamnade vi mitt i en öppen gudstjänst med en känd person, dock vet vi inte vem det var. Men med all publicitet, tv och folkmassa så trodde vi det var Påven eller någon ärkebiskop. Vi förssökte ta reda på vem det var på hostlet, men utan resultat. När vi vandrade omkring på Warszawas gator upptäckte vi att allt var stängt och jag menar allt... mataffärer, kiosker, varuhus med mera. Det enda som var öppet var restauranger och tur var väl det så vi kunde äta under dagen. Det visade sig senare att det var den största katolska högtiden som vi hade prickat in. Det var kul att få sett mycket av staden, men mycket tråkigt att inte kunna gå in i några affärer. Vi avslutade dagen med att dricka öl och se Horton på rummet. Men vi lyckades även att se delfinal 2 av ESC på Patriks dator.

   
          Floden Wisla och Patrik.  


   
  
           Den gamla staden.


     
Sveriges isbjörn.                                                                           Norge                Kina                Danmark


    
            Gudstjänsten och den mystiska personen...


     
          Warszawa

                                                                
 
                      Slappekväll med Horton.                     


I fredags kände vi hur det kliade i shoppingfingrarna och begav oss iväg för att undersöka shoppingutbudet, vilket visade sig vara ganska så bra! Vi gick även ett par mil... haha, nä men nästan. Vi gick i ca 40 minuter för att hitta Europas största shoppingcentra. Även om det var en jobbig promenad så var det helt klart värt det. Både Patrik och jag hittade en hel del fina kläder och skor! Vi hittade även till Pawiak, ett fängelse där judiska politiska fångar satt under andra världskriget. Det var ingen kul känsla att vara där, så det blev ett snabbt besök och sen ut i det fria igen. 

 
Pawiak

  
Europas största shoppingcentra.


I lördags var vi på Europas största utomhusmarknad - Ryska marknaden. Eller som jag döpte den... en polsk marknad med kinesiska försäljare. Vi var även på det gamla slottet och i en stor park - Lazienkowski. Kvällen spenderade vi framför en polsk kanal och såg ESC... vilken flopp. Så dålig var verkligen inte Charlotte Perrelli eller hennes låt.

  
Det gamla slottet.

   
Park Lazienkowski.


I söndags åkte vi först buss, sen flyg, sen buss, sen tåg, sen buss och sen var vi hemma i Kristianstad... och detta tog typ hela dagen! Vi var ganska så slut efter semesterns alla steg... Jag har ju en stegräknare på min mobil och vi räknade ut att vi hade gått ca 80 000 steg på fyra dagar. Patrik ansåg att vi hade haft ett träningsläger och ingen semester, haha.



Vi hade ett par mysiga dagar tillsammans och tack Patrik för flygbiljetterna =)

Kommentarer
Postat av: dominika

jag älskar warszawa :)

2008-05-30 @ 22:18:28
URL: http://dominikas.blogg.se
Postat av: M.a.m.m.a.J.e.s.s.i.c.a

God Kväll! Hoppas du haft en bra dag och att helgen fortsätter bra :D

Kram!

2008-05-30 @ 22:19:07
URL: http://jyees89.blogg.se
Postat av: kinatessan

hej anna, verkar som er resa trots regn o stängda butiker ändå blev lyckad. mysigt att resa iväg på det viset, kan man lätt behöva ibland. 18 dgr tills jag landar.. hihi kram på dig hälsa padde

2008-06-02 @ 15:28:46
URL: http://tessiluring.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0