Ludvig

Min älskade lille Ludvig!
När han ska sova brukar jag säga; gonatt, sov gott, mamma älskar dig!
Nu två dagar i rad har han svarat; jag älskar dig med!
Åh vad det värmer i mammahjärtat :)
Lika trotsig/tjurig som han kan vara, lika gullig och fin är han!!
Den här fina killen fyller snart 3 år, tänkt tre hela år!
Det har ju gått jättefort.
Han är en kille full med spring i benen och mycket tankar. Han är duktig på att prata (och har varit länge) och har ett minne som är bättre än ens eget. Han har mycket frågor (varför, varför) och funderingar. Han har en enorm fantasi och humorn finns där. Man kan skoja med honom och han vet att det är ett skämt. Han tycker om att göra det mesta, allt från att busa, titta på film, lägga pärlor, läsa bok, bygga med tågbana och duplo. Han tycker om att vara ute och leka. Titta på insekter är väldigt spännande, även pinnar och stenar. Han verkar tycka om sin förskola. Och än så länge har det inte varit några problem med att han är hemma varannan dag. Han finner sig i att så är det just nu. Nu när jag är mer säker i rollen som tvåbarnsmamma och Majas rutiner är någorlunda samma, så är det lättare att vara hemma med båda två. Jag kan även ge mig iväg på ett annat sätt, för jag känner mig lugnare. Mysigt att det äntligen är vår, så vi kan vara ute mer om dagarna och Ludde kan springa av sig.
 
Ludvig är vissa stunder supergo mot Maja och ska hjälpa henne, medans andra stunder är han smått elak mot henne. Han tar saker från henne, men det är inte okej att hon "tar" saker från honom. Han är mer tuff/hårdhänt mot henne nu, det är väl för att hon är större och är med på ett annat sätt. Det är väl såhär det är med syskon!
 
Vi håller på att "potträna" Ludvig, igen! Vi körde en omgång tidigare och det funkade okej, men sen helt tvärt ville han inte mer. Totalvägrade verkligen, så vi la ner det. Men nu i lördags provade vi igen och det gick jättebra. Så i söndags och i måndags var han utan blöja hela dagarna. Det hände inte en enda olycka igår! Han bad till och med om en blöja när han skulle bajsa (har sagt till honom att det är bara till att fråga om en blöja om det känns bäst). Så stolt över honom :) Nu är det bara till att fortsätta utan blöja, för nu känner han av när han behöver kissa och går till och med själv in på toan. Nästa steg är att prova vara utan blöja när vi är ute.
 
Maten är fortfarande ett bekymmer. Det funkar inte att tjata/muta och det funkar inte riktigt att bara låta honom äta det han vill på tallriken (för då blir det nästan bara grönsaker). Så nu vet jag inte riktigt vad vi gör, haha. Men vissa dagar äter han inte alls och vissa dagar mycket. Igår åt han 6 fiskbullar och en hel potatis! Men idag fick vi truga i honom hemlagad pizza, som han själv varit med och gjort, även valt "topping". Vi har inte slutat med välling, men minskat med en halv deciliter.
 
Vi har hittat en Britax Two Way till Ludvig. Jag fick ett tips av en tjej på Facebook att leksaksaffären Jättekul i Lund sålde dem just nu för 999 kr (ordinarie 2495 kr). Så i fredags tog jag och Maja en snabb tågfärd dit och fick köpt en! I helgen har vi meckat och pillat med bilstolarna för att få till det bra för båda barnen. Nu sitter Maja fram i Ludvigs gamla Brio, Zento och Ludvig sitter bak. Idag var vi alla iväg en snabb tur med bilen och det känns jättebra! Ludvig ser ut att ha mer plats och Maja satt bra i den stora stolen.
 
Det var allt för nu om min blivande 3 åring.
Vi ska bland annat fira honom genom att åka till Astrid Lindgrens värld med familjen Karlborn i slutet av maj. Det ska blir jättetrevlig och roligt. Hoppas min Pippi, Emil, Lotta, Tjorven (och alla andra karaktärer) tokiga kille kommer tycka det med!
 
Nu ska jag och mannen "fira" Valborg med film och gott!
Trevlig Valborg och första maj på er :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0