Lite av varje

När vi äntligen blev av med alla förkylningar så kom nästa sak...
Jag hämtade Ludvig på förskolan förra tisdagen och då stod det att magsjuka och kräksjuka fanns på avdelningen och förskolan. Tack och hej vi ses på måndag igen! När jag har den möjligheten att ha honom hemma så har jag det. Torsdag eftermiddag hade vi slappnat av lite och tänkte att faran nog var över. Men på torsdag kväll efter 60 timmar kom det. Ludvig kräktes en gång. Vi tvättade, sanerade och väntade på mer... Men det kom bara en gång! Hade det inte gått sjuka på förskolan så skulle jag trott att han fått i sig något dåligt. Men tydligen kan det bete sig så också. Både jag och Patrik oroade oss för antingen någon av oss eller Maja skulle bli smittade. Men *peppar peppar* blev vi inte det. På förskolan säger man att barnen ska vara hemma 48 timmar efter sista kräkningen (det gör jag på jobb också), men tydligen är man smittsam i 72 timmar efter! Vi vågade ju inte träffa folk på hela helgen. Så förra lördagens planer hemma hos min mamma blev inställda. Men det tog vi igen denna lördag. Då bjöd mamma på fondue och vi såg på Melodifestivalen.
Trevligt och väldigt gott!
Mamma har den här bilden upphängd och visst finns det lite likhet mellan mig och Maja.
Eller vad säger ni?
  
Vi försökte ta en bra bild på hela familjen. Men det var inte det lättaste och så den här fick duga.
Idag låg vi kvar i sängen och busade/mös extra länge. Min fina Ludvig säger då till Maja; Maja jag älskar dig!
Så underbart fint och gulligt!
Majas rum har vi börjat pyssla med. För ca 2 veckor sen målade jag en fondvägg i hennes rum. Naturligtvis rosa ;) Om mamman i familjen är väldigt förtjust i rosa, så är det klart att dottern får en rosa vägg! Och pappan gick med på det :) Vi valde en ganska stark rosa, eftersom de övriga väggarna fortfarande är vita. Ett helt rosa rum tyckte jag skulle bli för mycket. Vi är iallafall nöjda! Nu letar jag efter roliga, söta och fina "tjejsaker" till hennes rum. Vi vet inte riktigt hur vi vill möblera och vad för möbler hon ska ha, förrutom de som vi redan har köpt då. Det ekar ganska bra där inne, då vi inte satt upp så många tavlor. Jag hittade en lampa i Vi föräldrar som jag så gärna ville ha till Majas rum och döm om min förvåning så fanns den på IKEA! Annars har de ofta reklam för dyra saker i affärer som jag inte vet vart de finns. Men nu hänger den inne i hennes rum :)
Så här ser det ut än så länge.
 I vårt rum har vi fått upp barnens hand- och fotavtryck som vi gjorde vid nyår.
 
I Ludvigs rum har vi inte gjort så mycket mer än att möblera om och satt upp lite nya tavlor.
I Malmö Loppis på Facebook hittade jag en tjocktv med inbyggd dvd som en ville sälja för 100 kr. Den nappade jag på och fick den till och med hemkörd! Så nu har Ludde en egen tv! Kanske lite tidigt men för det priset kan man inte motstå ;) Så nu har vi fått vår tv tillbaka, hehe. Nä men bara nästan. Vi kunde spela minigolf på Wii undertiden han tittade på Pippi iallafall :) Vi har kommit in i Wii spelandet igen nu. Jätteroligt! Det har stått orört ett tag nu. Men i skrivande stund sitter min man och spelar Super Mario, hihi. Så sociala är vi en söndagskväll ;) Det gäller att passa på att ta "egentid" när båda barnen sover. Men Maja vaknar nog snart och vill ha lite mer mat innan nattsömnen.
 
Jag ville ha en ny tvbänk som jag hittade på IKEA. Först var Patrik inte riktigt med på det, men efter att ha sett den live och insett fördelarna med den, så gick han med på det :) Men jag fick ett ultimatum... Att jag skulle spara ihop till den. Och det satte fart på mig. Jag sålde den gamla tvbänken och lite gamla saker, så var det klart :) Så nu har vi en ny fin tvbänk/möbel här hemma. Och vi kan äntligen ha tända ljus även när barnen är vakna!
Maja har börjat äta lite gröt till mellis. Hon verkar gilla det, men oj vad kladdigt det blir...
Det har varit alla hjärtans dag. Vi bjöd mamma på mat och vi fick vars en liten sak. Jag och Patrik köper inget till varandra. Men när Patrik kom hem från Stockholm kom han med dessa...
Det första jag sa var att vi skulle ju inte köpa något till varandra ;) Men blommor räknades tydligen inte.
Jättefina och jag blev överraskad och glad!
Gladfisen blev 5 månader i torsdags.
 
Idag rakade jag Patriks hår. Vi funderade på om vi skulle våga göra det på Ludvig också. Vi beslutade oss för att göra det. Men Ludvig ville inte alls. Han blev jätteledsen när vi frågade honom. Han ville inte klippa sig. Mormor brukar ju göra det med sax! Men jag pratade med honom om det och frågade vad han var rädd för och varför han inte ville. Sen mutade jag honom med en godisask och en present (bra att ha lite undangömt). Efter en stund så ville han prova. Och pappa höll honom i handen också. När vi väl var igång var det inga problem, skönt! För vi ville inte göra det på honom om han var ledsen. Men han var jätteduktig och sa inte något. Han skrattade snarare lite för det killades. Det blev kanske i kortatste laget, men det gick inte att göra det längre med trimmern. Men det växer ju ut igen ;)
Nu har vi iallafall provat det!
 
Eftersom det blev en hel hemmahelg förra helgen så fick jag fart och Patrik hängde på. Vi storstädade lägenheten och har nu en lista på saker som ska/bör göras. Det ena var att tvätta bilen och det gjorde Ludvig och Patrik igår (något han har pratat om hela dagen idag och har tvättat hans polisbil). Vi har fixat nya fogar i hallen, på vissa ställen hade det lossat. Vi har målat över "hål" på skavda dörrar.
Idag har vi frostat av frysen.
Skönt med listor så "alla" ser vad som ska göras och roligt att bocka av det sen :)
 
Oj det blev ett långt inlägg...
Alla kanske inte har läst ända hit, hehe.
Nu blir det snart sängen för mig. En hemmadag med busLudvig imorgon.
 
Måste avsluta med att säga GRATTIS till min kusin Anders och hans Kattis till deras fina lilla son!
Nu har barnen fått en liten syssling till :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0